Fejlesztési platform szükségszerűségek, 2011 január

2011 drámai változást hoz. Először történik meg, hogy több okos telefon kerül majd piacra, mint amennyi PC: 440 millió (2010-ben 281 millió volt), szemben a 227 milliót meghaladóra becsült notebook és netbook darabszámmal, miközben a legkülönbözőbb desktop-ok várható darabszámát 100-150 millióra becsülik. A tablet PC-k terén tovább folytatódik az Apple iPad offenzíva, várható 44 millió darabbal (2010-ben 15 millió volt) és végre érzékelhető tömegben megjelennek nem iPad tabletek is (főleg Windows-os és Android-os változatokban), a jelenlegi várakozások szerint 20-30 millió, bár ez a szám még nőhet az év eleji fejleményektől függően. A 2010-ben 10-12 milliós e-book reader darabszám is tovább fog nőni, legalább 18-19 millióra, de az optimista gyártói előrejelzések a 25 milliót sem tartják kizártnak.

Ez a fejlesztők számára a már hosszú évek óta művelt és továbbra is biztos Wintel kliens platform mellett (melynek abszolút darabszáma kb. 10 %-al nő) hirtelen egy sor más volumen platformot is teremt, amelyre kínálni tudják portékájukat és ezzel akár jelentősen tovább fejleszteni saját üzleti tevékenységüket.

A továbbiakban azt tekintjük át, hogy mi lesz jellemző ezekre az új fejlesztési platform területekre, illetve hogy már 2011 elején milyen szükségszerű lépések várhatók a hirtelen bekövetkező platformbővülés miatt potenciálisan legnagyobb (relatív) piaci befolyás csökkenéssel veszélyeztetett Microsoft-tól. Mindezzel a január 6-11 között megrendezendő 2011 International Consumer Electronics Show (CES) várható bejelentési dömpingjének feldolgozását is meg kívánom könnyíteni a hazai fejlesztők számára. A 2010-ben kliens oldalon meglehetősen kevés újdonsággal, annál több háttér elmozdulással (pl. HTML5 előtérbe kerülés) jelentkező Microsoft-nak is itt kell előjönnie minden lehetséges farbával ahhoz, hogy a jelenlegi előrejelzésekhez képest lényegesen kedvezőbb módon tudja majd kliens területen lezárni a 2011-es évet.

Először nézzük meg az okos telefonok piacának most várható alakulását:

Miközben az Apple iPhone tovább folytatja piaci menetelését, a Google Android most már 78%-al fogja meghaladni az iPhone eladások darabszámát (2010-ben csak 24%-al haladta meg) és egyértelműen a vezető okos telefon platform lesz. Ennek az önmagában is igen jelentős piaci eseménynek a súlyát még csak tovább növeli, hogy az Android telefonok túlnyomó része már a minden szempontot, különösen az egységes felhasználói élmény szempontját, kielégítő Android 2.3 (Gingerbread) változattal kerül majd piacra. A december 6-án megjelent új verzió és a december 16-án piacra került Google Nexus S (mint a Samsung Galaxy-S továbbfejlesztett változata) már jól mutatja a várható minőségi ugrást. További részletek: Android 2.3 (Gingerbread) and 2.4/3.0 (Honeycomb) [dec. 30] című angol nyelvű trendfigyelő bejegyzésemben. Fejlesztői szempontból mindenképpen meg kell ismerni az Android 2.2 (Froyo) excitement is just the tip of the iceberg for the current Android momentum [July 9 – Sept 10] bejegyzésemet is, mivel a 2011-es Android platform képességeket csak ezzel együtt lehet megfelelően értékelni.

Ezekhez a részletekhez tartozik még az Android újabb, most már a tablet PC form faktorhoz optimalizált változatának megjelenése akár már 2011 februárjában, mégpedig a Motorola Droid Xoom tableten, melynek szerepe hasonló, mint a Google-Samsung közös fejlesztésű Nexus S-é. Az Android Honeycomb operációs rendszer nagy valószínűséggel 2.4-es verziószámmal jelenik majd meg, bár egészen a legutóbbi időkig a 3.0-ás verziószámot tartották valószínűnek a külső megfigyelők. Amennyit erről tudunk az ugyancsak az Android 2.3 (Gingerbread) and 2.4/3.0 (Honeycomb) [dec. 30] című bejegyzésemben olvasható. Fontos, hogy ezzel a Gingerbread-Honeycomb párosítással a Google abba a technikai helyzetbe hozza magát, ahova az Apple jutott a korábbi iPhone GS – iPad párossal. Itt is közös operációs rendszer gyökerekről van szó.

Ugyanakkor ismert, hogy a Google próbálkozik egy harmadik termékkoncepcióval is, amely a Chrome böngészőn alapuló, egyszerű operációs rendszerrel működő Chrome notebook. Az aktuális változat decemberi megjelenését és kb. 60 ezer notebook-on való pilot disztribúcióját, egy sajátos nyilvános bétát, követően már az első félévben kiskereskedelmi forgalomba kerülnek az első Chrome notebook-ok, mégpedig az Acer-től és a Samsung-tól. Ugyanakkor a gyártók Androidos telefon és tablet előrejelzései alapján vannak akik úgy vélik, hogy erre már nem kerül sor és a Google törli ezt az egész irányvonalat. Arról kevesebb szó esett eddig, hogy ebben az esetben az egész Chrome böngésző irányvonalnak be kellene tudni olvadni az Androidosba, ami szerintem csak 2012-ben történhetne meg legkorábban (technikailag). Emellett a Google határozottan és többször kijelentette, hogy a Chrome notebook-ot a meglévő notebook/netbook piacra való betörésre szánja, így semmiképpen sem gondolnám, hogy erre az összevonásra 2011-ben sor kerülne.

További részletek (már nem tőlem):
Google Launches Chrome OS [LIVE BLOG] [Mashable, Dec. 7]
An update on Chrome, the Web Store and Chrome OS [Google Chrome Blog, Dec 7]
Google still polishing Chrome OS, postpones debut [Forbes, Dec 7]
Google’s Chrome OS Laptop a Future Rival to Microsoft [Bloomber Businessweek, Dec 7]
Inventec ships 60,000 Chrome OS netbooks to Google [Digitimes, Dec 8]
Acer, Samsung to launch Chrome notebook in 1H11, says Google Taiwan [Digitimes, Dec 9]

Fejlesztési szempontból a Google helyzetkép ezért még meglehetősen vegyes:

1. Android Native SDK alapú fejlesztés

2. HTML5 és társai alapú fejlesztés úgy a Chrome böngésző, mint más böngészők (Firefox 4, Internet Explorer 8/9 és Opera), a Chromium notebook, valamint univerzális, azaz cross-platform (Android, iPhone stb. és az összes előző) fejlesztésekhez.

Reto Meier az első pontról [ld. az alábbi videófelvétel 10:56-ig taró részét], Michael Mahemoff pedig a másodikról [ld. a 38:20-ig tartó részt] beszélt a november 9-én tartott müncheni Google Developer Days 2010 HTML5 or Native for Mobile Development? című előadásán.

 

Az Android Native SDK alapú fejlesztés mellett olyan dolgok szólnak, mint: a böngészőn keresztüli extra réteg kiküszöbölése és az ebből adódó jobb teljesítmény, a mobil területen folyamatos és nagymértékű innováció (szemben a desktop terület “beállásával”) kiaknázása, további eszközökre (TV, tablet stb.) való átmenet lehetősége stb.

A HTML5-ön és társain alapuló fejlesztés mellett az szól, hogy: platformok sokaságát lehet így lefedni és 4-5 éven belül valószínüleg csak egy platform lesz (kliens oldalon) maga a web, “write once, run many” minimális testreszabással – közvetlenül ennek következtében, “many resolutions, same code” (mivel a böngészők “fluid layout mode”-ot használnak, értelmes default-jaik vannak, attól függetlenül, hogy egy 10 cm-es képernyőjű telefont vagy egy 200 cm-es képernyőjű TV-t célzunk meg, végül – ha még ez sem lenne elég – ott van a CSS Media Queries, melynek segítségével meg tudjuk célozni a platform specifikus dolgokat), végül pedig “security built into the heart of it”. Mi több a HTML5 és társai már ma használhatók ilyen módon, amit a többféle eszközre való fejlesztések ugyanúgy igazolnak, mint a most már elérhető igen jó teljesítmény mind a Javascript, mind a DOM rendering oldalán. Végezetül pedig a korszerű user interface igények kialakítását úgy a Canvas, mint a CSS3 (custom fonts, transforms) megfelelően támogatja.

Ezt különösen jól mutatják a HTML5-ön és társain alapuló játékfejlesztések, amelyek már akár 24 órás programozói versenyek keretében meglepő eredmények hoznak (persze megfelelő game engine is akad már ehhez). Michael Mahemoff egy másik, HTML5 for Game Developers című prezentációja ezt igen részletesen bemutatja. Magán a weblapon működő prezentáció hatodik “oldalán” található, a Youtube-on is elérhető Quake II videó (ápr. 1) kiváló illusztráció ehhez:

Three Googlers present their 20% project: a port of the Quake II engine to HTML5 using the Google Web Toolkit. For more information, please visit http://code.google.com/p/quake2-gwt-port

 

A mögöttes technológiai magyarázatok a weblapos HTML5 for Game Developers prezentáció ezt követő oldalain részletesen ki vannak fejtve.

Visszatérve a Google Developer Days 2010 HTML5 or Native for Mobile Development? prezentációhoz, ez egyenesen odáig megy, hogy a mai lehetőségek már a teljes mobil alkalmazást (és nem csak annak megjelenítési részét) a HTML5 és társai technológiai platform halmazán megvalósíthatóvá teszik. A slideshare-en elérhető prezentáció 51. slide-ja ehhez a következő eszközöket ajánlja: Nitobi PhoneGap (http://phonegap.com/apps, illetve http://build.phonegap.com mint private beta), http://apparat.io from Uxebu (private beta), és Appcelerator Titanium (http://appcelerator.com). Ezzel bizonyítva látja, hogy maga a kérdésfeltevés, nevezetesen “HTML5 or Native for Mobile Development?” teljesen rossz, mindkettőre szükség van, illetve ezek a végső példák igazolják, hogy vannak eszközmegoldások, melyekkel a HTML5 és társain alapuló szoftverből natív platform szoftver generálható.

Fontos az is, hogy a Google egyáltalán nem foglalkozik az elkövetkező években egyre bővülő és alakuló HTML5 és társai technológiai platformegyüttes gyártók közötti szabványosságának kérdésével. Egyszerűen gőzerővel megy előre, hajtva ezzel más böngészőgyártókat is, hogy kövessék. Ebben nyilván az motiválja, hogy az Android telefon és tablet PC területek után a Chrome notebook területen is 1-2 éven belül elérhető, jelentős sikerre számít, és így megoldásai ipari szabvánnyá válnak majd, ami a W3C-n és más testületeken belüli szabványosításra is meghatározó jelentőséggel bír majd. Valójában más módon is át akarja hidalni a HTML5 és társai területén mutatkozó inkompatibilitásokat a cég. Ld. Chrome Frame for iPhone; Taking your HTML5 renderer with you.

További részletek:
Why We [Netflix] Choose HTML5 for User Experiences on Devices [Dec 3]
HTML5 Games, Jammed [Google Code, Nov 30, Dec 10]
First Impressions of @apparatio – Mahemoff’s Software As She’s Developed [Mini Edition] [Dec 13]
Week 10 – Mobile HTML5 Apps (using Titanium Appcelerator) [Nov 5]
BarCamp Munich 2010 – seen through JavaScript and mobile eyes [Uxebu, Oct 16]
HTML als API azaz HTML, mint API [Florian Detig, Okt 10]
Making a native HTML5-powered android app with PhoneGap: Quick Guide #ampedweb [Sept 25]
HTML5 is a Brand [May 3]

Szükséges válaszlépések a Microsoft részéről

A cég eddigi Windows Phone 7 válaszlépése még meglehetősen kis eredményt hozhatott csak. 2010-ben 1,5 millió ilyen okostelefont tudtak még csak (október közepe óta) leszállítani. 2011-ben is csak egyelőre 22.5 millióval számolnak a bevont gyártók. Ez egyébként növekedhet annak hatására, hogy mind a Samsung, mind pedig az LG ezek közé tartozik. Ennek azért van különös jelentősége, mert egyrészt mindkét gyártó ezt szánja az Android melletti fő konstrukciós kínálatnak, másrészt birtokolják a teljes elektronikai gyártó hátteret (szemben a notebook/netbook terület kb. 90%át birtokló tajvani gyártókkal), végezetül pedig abszolút elismert márkanevek szerte a világon. A háttér szempontjából különös jelentősége van annak, hogy a két koreai cégcsoport az első két helyet foglalja el a képernyő technológiák piacán, jóval a tajvani gyártók és messze a japánok előtt.

A januári CES-en várható legjelentősebb Microsoft válaszok irányvonala már az eddigiekben kiformálódott, álljon itt csak néhány legfontosabb idézet:

HTML 5 – a kliensfejlesztés új közös nevezője? [nov 30]

… azért HTML 5 az új stratégiai központ, mert:

  1. felülről kiterjeszthető (amire szükség van úgy a gazdagabb API támogatás, mint a kliens device-ok sokfélesége, embedded, TV stb. igényesebb támogatása miatt): a HTML barát Silverlight (Moonlight) és az ilyen fejlesztések stratégiai ezközrendszere a Visual Studio LightSwitch
  2. ez a kiterjesztés még jobban kiterjeszthető, ha kell és/vagy ésszerű: a WPF felülről “rokona” a Silverlight-nak (mint ahogyan a Visual Studio Pro/Team System a LightSwitch-nek).
A HTML5 már a januári CES-en központi helyre kerülhet a Microsoft-nál [dec 14]

Angol nyelvű trendkövető webhelyem mai, Windows 7 slates with a personal cloud based layered interface for touch-first HTML5 applications on the CES 2011 című bejegyzése bizonyítva látja a címben jelzett feltételezés igen nagy valószínüséggel való bekövetkezését.

Új válaszok a HTML5 és társai alkotta együttes igazi platformá válásának kérdéseire [dec 23]

Egyrészt egy start-up cég, a Treesaver megoldotta a WPF-nek megfelelő on-line kiadványminőség elérésének problémáját HTML illetve HTML5 alapokon. Csak ki kell próbálni a http://www.publicintegrity.org/treesaver/tuna/ URL-en megjelent webes publikációt, változtatva az ablak méretét PC/Notebookon/netbookon, vagy megtekinteni azt bármelyik intelligens telefonon. A továbbiakat lásd itt: Treesaver platform web publikációkhoz, illetve részleteiben az angol nyelvű Treesaver: an HTML[5], Javascript and CSS based universal platform for dynamic publications on the web című bejegyzésben.

Másrészt, a Microsoft két napja közzétette a kiadás előtt álló Internet Explorer 9-ben szolgáltatott HTML5 és más új szabványok támogatásának azt a stratégiáját, amivel a “fősodorbeli” fejlesztők számára a lehető legnagyobb stabilitást tudja nyújtani fejlesztéseikhez. Röviden fogalmazva: a termékben a “site-ready”-nek minősített specifikációkat, míg egy külön HTML5 Labs webhelyen a “kísérletinek (experimental)” minősítetteket támogatja a specifikációk alakulását támogató prototípusok formájában. Erről bővebben a "HTML5-labort" nyitott a Microsoft című prog.hu hírben, illetve egy minden fontos részletre kiterjedő és könnyen olvashatóvá tett áttekintés formájában az Assuring HTML5 et al stability for developers à la Microsoft: splitting the evolving specifications into “site-ready” and “experimental” for the years coming című, angol nyelvű bejegyzésben lehet olvasni.

Mindez kiegészülhet a Microsoft Silverlight-ban rejlő lehetőségeinek elmúlt hónapokénál jóval tágabb kiaknázásával. Ahogyan a fentiek kapcsán a prog.hu-n feltett egyik kérdésre adott válaszomban fogalmaztam:

Nekem ebből, és az interjúból együtt az jön le, hogy az MS növelni akarja a részesedését ezeken a piacokon. Részben a Silverlight-ra támaszkodva.
Neked mi?

Esszenciálisra rövidítve nekem az, hogy amennyiben nem tömi be a smartphone-ok és a tablet PC-k piacán a notebook/netbook szintet (227+ millió) meghaladó mértékben jelentkező új "slot-okat" a lehető legteljesebb mértékben valamivel, akkor galyra megy egész software+services (azaz cloud computing) stratégiája és ezen keresztül megkérdőjeleződik teljes jövője. Ráadásul a lyukat roppant hatásos, az Apple 2011-es kínálatát jóval meghaladó UX megoldással kell "betömnie", mégpedig a "three screens and a cloud" stratégia (az egész software+services stratégia része) keretében.

Egyébként érdekelne, szerinted milyen jövőt szán az MS a Silverlightnak?
Szerinted az SL jövőjéről szóló nyilatkozatokat megtévesztésből, vagy tudatlanságból teszik?

Nagyon lényeges kérdés. Szerintem az SL jövőjére nézve még nem ismerjük a teljes választ. Ha például — és ez abszolút, szélső feltételezés, de egyáltalán nem megalapozatlan — már a CES 2011-en jelentkezik a Microsoft a jelenleg 300 $-os Microsoft Xbox 360 4GB System Kinect Bundle (Mo-on 90 eFt) alattinál jóval alacsonyabb árú kínálattal, ami ráadásul settop box-ként is működik egy a "three screens and a cloud" stratégia keretében piacra hozott új szoftver add-on-nal, akkor hirtelen "ipari szabvány esélyes" kínálata van egy 2011-ben máris akár 100 milliósra tehető slot együttesre. Ehhez pedig az bizonyos add-on akár Silverlight alapú is lehet. Ráadásul mielőtt ez az egész IE9/HTML5 előtérbe helyezés egyáltalán és legelőször előtérbe került (a tavaszi MIX-en) volt egy ún. Silverlight for SoC.

Kulcskérdés lesz továbbá a Microsoft számára, hogy a januári CES-en megjelenő okostelefon, de különösen tablet PC megoldásai mennyire kínálnak majd megoldást a HTML5 és társainak cross-platform technológiai halmazként való kiaknázására. A fenti Google helyzetképből ugyanis egyértelműen kiderül, hogy már 2010 novemberében világos “write once, run many” képletben gondolkodott a Google fejlesztői evangelizmus, mégpedig megalapozottan. Ezzel szemben mind a Microsoft, mind a vele Silverlight alapon szorosan együttműködő fejlesztők még nem jutottak el ide, ahogyan az alábbi prog.hu eszmecsere ezt kiválóan mutatja:

VBandi válasza Nacsa Sándor (18:15) hozzászólására
előzmény | privát | 2010.12.27. 18:50 | válasz

Legalább némi segítséget a Canvas stb. alapúság nem vihet be? Másképp fogalmazva: nézted a mögöttes részleteket, amikor hivatkoztam?
Dehogynem segít, hogy mindkettő HTML. Újra kell írni a dolgokat, de legalább ugyanazon a nyelven, nem minden platformra másképp.
A mögöttes részleteket nem néztem időhiány miatt, sajnos éppen egy, a Wrox számára készülő könyvbe írok arról, hogy miben más a desktop és a mobil fejlesztés

Nacsa Sándor válasza VBandi (16:28) hozzászólására
előzmény | privát | 2010.12.27. 18:15 | válasz

újra kell írnia iPad-ra, androidra meg mindenre a más form faktor, UX, és a böngészők egyedi hülyeségei miatt
Legalább némi segítséget a Canvas stb. alapúság nem vihet be? Másképp fogalmazva: nézted a mögöttes részleteket, amikor hivatkoztam?

VBandi válasza Nacsa Sándor (16:20) hozzászólására
előzmény | privát | 2010.12.27. 16:28 | válasz

láttál te már desktopra írt HTML5 appot (nem site-ot!) BÁRMILYEN mobil eszközön legalább elviselhetően futni? Mert én még nem.
gmail mobilos változata? Én ugyan nem használok gmailt, csak a feleségem, ő viszont iPhone-on is, most kérdeztem: "teljesen jó" mondja.
Mondom desktopra írt HTML5 appot. A gmail mobilos változata valóban "teljesen jó", de a lényeg, hogy újra kellettt írnia a google-nek ehhez, mert a desktopos változat nem működik jól mobilos környezetben. Ráadásul újra kell írnia iPad-ra, androidra meg mindenre a más form faktor, UX, és a böngészők egyedi hülyeségei miatt. Nincs olyan a HTML5-ben sem, hogy write once, run everywhere. Ez volt a mondanivalóm.
Google legújabb Jscript gyorsítási állapotát nem néztem, az IE9-ét viszont annyiban ismerem, hogy amíg az egyik thread-en az interpretáció zajlik
Na, ez a másik. A múlt héten jelentették be az első dual magos telefont (LG Duo, ha jól emlékszem a nevére). Azért még kell 1-2 év, hogy ez elterjedjen, és még több, hogy általános legyen, és lehessen rá számítani egy fejlesztőnek.

Nacsa Sándor válasza VBandi (14:53) hozzászólására
előzmény | privát | 2010.12.27. 16:20 | válasz

láttál te már desktopra írt HTML5 appot (nem site-ot!) BÁRMILYEN mobil eszközön legalább elviselhetően futni? Mert én még nem.
gmail mobilos változata? Én ugyan nem használok gmailt, csak a feleségem, ő viszont iPhone-on is, most kérdeztem: "teljesen jó" mondja.
Erről azt kell tudni, hogy eredetileg JME-vel csinálták meg, majd átálltak Google Gears-re, majd már több, mint egy éve HTML5 és társaira (ennek mögöttes részleteiről ld. ITT). Igaz ez még csak az angol volt. Dec 13-án jelent meg a mobilos gmail további 44 nyelvre, így magyarra is (ld. ITT).
A mobilos gmail HTML5 és társain alapuló változatát mindkét esetben Android-ra és iPhone-ra kell érteni.
A Google legújabb Jscript gyorsítási állapotát nem néztem, az IE9-ét viszont annyiban ismerem, hogy amíg az egyik thread-en az interpretáció zajlik, addig a másikon az adott gépi architektúrára való optimális fordítás, ami — ha kész — roppant gyors, ezt mérési adatok is bizonyítják.
Továbbá a mai 1 GHz körüli ARM-ok (ARM v6/v7 utasításkészlet szemben a korábbiakra jellemző ARM v5-tel) az architektúrális korszerűsítés miatt is igen gyorsak. SoC megvalósításokban pedig mind 3D-s grafika, mind HD video tekintetében a legújabbak átfedésben vannak a desktop/notebook Intel vonallal. A legjobb Marvell ARMADA 628 erre képes ezen a téren:
– Up to 1.5 GHz for the two main cores and 624 MHz for the third low power core
– “Heterogeneous multiprocessing" with “hardware-based Cache Coherence“
– 1 MB System Level 2 Cache
– Platform leading multimedia capabilities, including support for both WMMX2 and NEON acceleration; and a highly optimized pipelined VFPv3 floating point engine
# 1080p dual stream 3D video applications (30 FPS, multi-format)
# Ultimate 3D graphics performance with quad unified shaders for 200 million triangles per second (MT/s)
# High performance, integrated image signal processor (ISP)
# Ability to project images on multiple simultaneous displays
– 2 LCDs
– 1 HDMI
– 1 advanced EPD [like the ones used in E-Ink based e-readers, e.g. Amazon Kindle] controller
# Peripherals support: USB 3.0 Superspeed Client, MIPI CSI, MIPI DSI, HDMI with integrated PHY, UniPro, Slimbus, SPMI
ld. ITT

VBandi válasza Nacsa Sándor (11:06) hozzászólására
előzmény | privát | 2010.12.27. 14:53 | válasz

Sanyi, láttál te már desktopra írt HTML5 appot (nem site-ot!) BÁRMILYEN mobil eszközön legalább elviselhetően futni? Mert én még nem. Még iPadon sem, pedig állítólag most az a király. A népek újraírják a weboldalukat iPadra, iPhone-ra, hogy elmenjen valahogy. A HTML5-ből max. a videó lejátszás (DRM nélkül? H.264 baseline? muhahaha) az, ami úgy-ahogy megy, a canvas és DHTML performancia egy katasztrófa.
Már mutattam Neked ezt a videót egy másik threadben, de azért itt is megismétlem, érdemes megnézni.
Ráadásul a mobil világgal van még egy igen komoly probléma. Annak ellenére, hogy a hw teljesítmény töredéke a desktopénak, és egy mobiltelefon akkumulátora max. pár másodpercig üzemeltetne egy desktop PC-t, az UX elvárás sokkal nagyobb. Ez azt jelenti, hogy ha a mobilon az érintés PILLANATÁBAN nem történik valami, ha a drag közben a scrollozó lista nem ragad oda az ujjadhoz, ha az animáció 30fps-nél gyengébb, azt már lassúnak ítéli a user. Desktopon 2-300 ms várakozást még észre sem veszel.
Ezt az UX disszonanciát egyelőre nem lehet rendesen áthidalni egy többszörösen interpretált, laza szabályokkal (lásd html vs. xml) specifikált HTML + JS + CSS kombóval – egyszerűen azért, mert ezek tisztességes feldolgozásához rengeteg cpu-ra van szükség.

A teljes diszkussziót ld. ITT.

Más prog.hu diszkussziók:
HTML5 és társai lenne az új platform? [dec 14.]
Treesaver platform web publikációkhoz [dec 20.]

Advertisements

Nacsa Sándor névjegye

Lazure Kft. • infokommunikációs felhő szakértés • high-tech marketing • elérhetőség: snacsa@live.com Okleveles villamos és automatizálási mérnök (1971) Munkahelyek: Microsoft, EMC, Compaq és Digital veterán. Korábban magyar cégek (GDS Szoftver, Computrend, SzáMOK, OLAJTERV). Jelenleg Lazure Kft. Amire szakmailag büszke vagyok (időrendben visszafelé): – Microsoft .NET 1.0 … .NET 3.5 és Visual Studio Team System bevezetések Magyarországon (2000 — 2008) – Digital Alpha technológia vezető adatközponti és vállalati szerver platformmá tétele (másokkal együttes csapat tagjaként) Magyarországon (1993 — 1998) – Koncepcionális modellezés (ma használatos elnevezéssel: domain-driven design) az objektum-orientált programozással kombinált módon (1985 — 1993) – Poszt-graduális képzés a miniszámítógépes szoftverfejlesztés, konkurrens (párhuzamos) programozás és más témákban (1973 — 1984) Az utóbbi időben általam művelt területek: ld. lazure2.wordpress.com (Experiencing the Cloud) – Predictive strategies based on the cyclical nature of the ICT development (also based on my previous findings during the period of 1978 — 1990) – User Experience Design for the Cloud – Marketing Communications based on the Cloud
Kategória: Uncategorized | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

2 hozzászólás a(z) Fejlesztési platform szükségszerűségek, 2011 január bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: PhoneGap: avagy a mobil fejlesztés leghatékonyabb HTML5/JavaScript-ben? « HTML5+svg[2]+css3+ecmascript5+domL2/L3

  2. Visszajelzés: A WP7 fejlesztés leghatékonyabb módja HTML5/JS és PhoneGap? - Hírcsatorna - devPortal

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s